A A A


porady, wskazówki, zdrowy sen,

 Najnowsze badania dowodzą, że nie wszyscy potrzebujemy ośmiu godzin snu. Niektórzy z nas potrzebują go nieco więcej, innym natomiast wystarcza sześć lub siedem. Nie jest ważne, ile godzin śpisz, ale to, czy rano czujesz się wypoczęty. Jeśli tak nie jest być może cierpisz na bezsenność, chorobę, która dotyka w różnych okresach życia więcej niż połowę ludzi.

 

Zanim sięgniesz po lekarstwa upewnij się, że przestrzegasz podstawowych zasad higieny snu.  

  • Kładź się dopiero wtedy, kiedy będziesz senny. Nigdy nie staraj się zasypiać na siłę. Jeśli nie możesz zasnąć dłużej niż dwadzieścia minut – wstań i podejmij jakąś nużącą czynność (warto mieć pod ręką nudną książkę). Wróć do łóżka, kiedy znów poczujesz senność. 
  • Rano nie leż w łóżku zbyt długo. Jeśli to możliwe, staraj się wstawać o pół godziny wcześniej niż zwykle. 
  • Nie zbliżaj się do łóżka w ciągu dnia. Nasz mózg jest bardzo wrażliwy na skojarzenia. Nie możemy nauczyć go, że w łóżku wykonujemy czynności, które ze spaniem nie mają nic wspólnego, na przykład oglądamy telewizję lub pracujemy.
  • Nie przysypiaj w ciągu dnia. 
  • Jeśli budzisz się w nocy, nie zerkaj na zegarek i nie sprawdzaj godziny.
  • Nie objadaj się przed snem, ale nie pozwól również, byś czuł się głodny. Optymalny czas ostatniego posiłku to trzy godziny przed snem.
  • Po południu nie pij napojów zawierających kofeinę (kawa, herbata, coca-cola), nie jedz dużych ilości czekolady. 
  • Unikaj alkoholu, pozornie ma on działanie usypiające, ale sprawia, że często się budzimy i nasz sen jest słabej jakości.
  • Wyłącz telewizor godzinę przed snem, przygaś światła. Twój umysł powinien odbierać czytelne sygnały, że zbliża się pora odpoczynku.
  • W sypialni powinno być ciemno. Jeśli mieszkasz w centrum miasta zamontuj w oknach żaluzje lub zawieś grube, nie przepuszczające światła zasłony.
  • Zadbaj o to, by w sypialni było cicho. Jeśli jest położona od strony ruchliwej ulicy może warto pomyśleć o zaadaptowaniu na sypialnię innego pomieszczenia. Możesz również użyć specjalnych stoperów, które są dostępne w każdej aptece.
  • Przed snem możesz posłuchać spokojnej muzyki, wziąć gorącą, relaksująca kąpiel lub wykonać kilka prostych ćwiczeń gimnastycznych.
  • Obserwuj samego siebie, zauważ, jakie zachowania wywołują u ciebie senność. Każdy człowiek posiada swoją własną „mapę skojarzeń”. Spróbuj stworzyć własny rytuał, który przygotowuje twój umysł na sen. Może to być regularnie pita przed zaśnięciem szklanka ciepłego mleka, lub ziołowa herbata. Ważne jest aby twój umysł otrzymał sygnał „czas na relaks!” 
  • Zadbaj, by twoje łóżko było wykonane z ekologicznych, zdrowych materiałów. Musi być wygodne – materac nie powinien być ani zbyt twardy, ani zbyt miękki. Pościel powinna być wykonana z naturalnych, „oddychających” materiałów.
  • „Zostaw dzień za sobą”. Pamiętaj, że zamartwianie się jeszcze nikomu nie pomogło, a przyszłość i tak zwykle sama przynosi zaskakujące rozwiązania.

Jeśli powyższe rady nie skutkują, koniecznie udaj się po pomoc do lekarza. Długotrwałe trudności w zasypianiu mogą być wywołane przez fizyczne niedomagania organizmu.


Tagi: zasady dobrego snu, doby sen, zdrowy sen,