A A A


zaburzenia snu, bezsennośćLiczenie owiec – sposób na zaśnięcie znany każdemu bardzo dobrze, bo kiedy jako dzieci nie mogliśmy zasnąć i kręciliśmy się w łóżku mama z wrodzoną troską radziła: licz owce. Dobrze wiemy, że ten sposób nie działał zbyt dobrze. Wobec tego jak zasnąć bez ich liczenia?


Każdy z nas dobrze wie, że sen jest potrzebny do prawidłowego funkcjonowania i dla zdrowia. Regeneracja sił oraz odpoczynek, jakie dokonują się w czasie, kiedy śpimy to główne zalety snu. Każdy, kto choć raz przeżył bezsenną noc wie, że powoduje to rozdrażnienie, zmęczenie, spowolnione działanie oraz trudności w normalnym funkcjonowaniu.

Z boku na bok…
…przewracają się osoby, które nie mogą zasnąć, przeszkadzając tym samym swojemu partnerowi. Podczas walki z bezsennością czas dłuży się, próbujemy o niczym nie myśleć, ale sen nie przychodzi. W momencie, gdy nastaje świt zaśnięcie jest już prawie niemożliwe, a my mamy za sobą kolejną nieprzespaną noc. Wielu z nas zastanawia się skąd bierze się bezsenność, o której kiedyś nie słyszało się tak wiele. Otóż jest ona szczególnie obecna w krajach wysokorozwiniętych, w których pęd za pracą oraz towarzyszący temu stres nie pozwalają na zdrowy i spokojny sen. Bez względu na to czy Twoim problemem są trudności z zasypianiem, częste budzenie się podczas snu czy zbyt krótki sen – kłopoty te należy wyeliminować jak najszybciej.


Przyczyn problemów ze snem jest wiele, ale większość z nich ma podłoże emocjonalne. Ogromny stres, jaki towarzyszy coraz to młodszym osobom trudno zlikwidować. Szkoła, praca, kłopoty rodzinne, przewlekłe zmęczenie czy depresja po stracie bliskiej osoby, to wszystko wpływa na nasz sen. Okres jesienno-zimowy także temu sprzyja, wówczas energia do działania jest zmniejszona.


Wyżej wymienione przyczyny trudno całkowicie usunąć. Nikt przecież nie może z dnia na dzień poradzić sobie ze stresem, jaki towarzyszy studentowi podczas sesji egzaminacyjnej czy pracownikowi, którego gonią dead line’y. Znacznie łatwiej poradzić sobie z innymi przyczynami bezsenności. Przejedzenie, albo głód nie sprzyjają komfortowemu snu. Kładąc się do łóżka z pełnym żołądkiem, będziemy czuć się ociężale, natomiast pusty nie da nam zasnąć. Optymalnym czasem na zjedzenie ostatniego posiłku jest zrobienie tego ok. 3 godzin przed snem. Kofeina także nie sprzyja szybkiemu zaśnięciu. Kawa i herbata spożywane w godzinach wieczornych, ze względu na substancję pobudzającą mogą sprawić, że zamiast być sennymi, nabierzemy sił do pracy, ale po nieprzespanej nocy, kiedy przyjdzie nam zmierzyć się z trudami dnia codziennego nie będziemy mieć na to siły. Podobnie nasz organizm zachowuje się po spożyciu alkoholu, który powoduje otępienie i sprzyja bólowi głowy.


Zasypianie utrudniają także niektóre choroby oraz ból spowodowany urazami, operacjami, zabiegami stomatologicznymi. Wówczas zbawienne może okazać się wzięcie tabletki przeciwbólowej, jednak to należy skonsultować z lekarzem, który udzieli profesjonalnej rady, który medykament wybrać, aby zlikwidować ból i móc bezproblemowo zasnąć.


Powszechnie wiadomo, że bezsenność przychodzi wraz z wiekiem. Po 60-tym roku życia maleje zapotrzebowanie na sen. Czyi dziadkowie nie wstają o 6 rano, albo nawet wcześniej? Pamiętać należy, że nie jest to spowodowane chorobą, ale mniejszymi potrzebami na sen, wówczas, będąc już w takim wieku, kiedy tak się dzieje, warto znaleźć sobie zajęcie wypełniające czas. Jeśli jednak brak snu powoduje zmęczenie, rozdrażnienie oraz odbiera chęci do życia należy zasięgnąć porady lekarza.

Recepta na idealny sen
Sposobów wcale nie jest tak mało, ale o niektóre z nich naprawdę trudno. Nie sposób pozbyć się stresu związanego z kolejnym sprawdzianem w szkole, egzaminem na studiach czy goniącymi nas terminami realizacji zadań w pracy. Z czasem początkowy stres mija, ponieważ się do niego przyzwyczajamy, ale zanim tak się stanie, warto poznać sposoby na to, jak zasnąć bez problemów.


Reklamy napływające zewsząd kuszą tabletkami na bezsenność. Te, choć są skuteczne, równie skutecznie uzależniają, dlatego zanim się po nie sięgnie należy poszukać innych sposobów, a jeśli te nie pomogą, to zażywanie leków skonsultować z lekarzem. Dobrą i korzystną dla zdrowia propozycją jest rozładowanie stresu poprzez spacer na świeżym powietrzu, gimnastykę, pływanie czy bieganie. Warto też sięgnąć po książkę, niekoniecznie tę ulubioną – nudna może przyczynić się do większej chęci zaśnięcia, a o to przecież nam, chodzi. Prawidłowe odżywianie, aromatyczna kąpiel, przewietrzenie sypialni, pozytywne myślenie, akceptacja własnej osoby oraz pewność siebie – to gwarantuje spokojny sen. Wypicie ziołowej herbatki także może okazać się zbawienne. Poza tym: wygodne łóżko, odpowiednia temperatura i wilgotność powietrza to wszystko sprzyja relaksowi.


Teraz, jeśli ktoś będzie Ci życzył spokojnego snu, możesz być pewny tego, że taki właśnie będzie.


Tagi: sen, dobry sen, bezsennosc, spokojny sen, ,