A A A


sen a zmarszczkiW walce o młody wygląd przychodzi nam z pomocą sen. To właśnie on chroni nas przed zbyt szybkimi zmianami, które powodują, że skóra zmienia strukturę, traci jędrność, a na jej powierzchni pojawiają się zmarszczki. Na to wszystko wpływa wydzielanie się hormonu wzrostu i melatoniny.

Niektóre hormony ulegają w ciągu doby istotnym wahaniom. Wahania te związane są z rytmem dobowym. Dobę człowieka można podzielić na aktywność oraz sen. Faza aktywności, zgodnie z prawami natury, u człowieka wiąże się z dniem, czyli światłem a faza snu z nocą, ciemnością. To właśnie światło, wyznacza rytm dobowy. Ma ono ważny wpływ na wydzielanie hormonów i procesy związane ze starzeniem się.

Człowiek jest aktywny za dnia. W tym czasie przyjmuje pożywienie, uczy się, pracuje itd. Zużywa wtedy bardzo dużo energii. Kiedy nastaje ciemność, ogarnia człowieka senność, więc idzie na spoczynek, zapada w sen i wydawałoby się, że organizm śpi. Nic bardziej mylnego i dlatego zacznę od opisu tej z pozoru spokojniejszej i przez to niedocenianej części doby.

Melatonina gwarantuje młodość

Za uczucie senności jest odpowiedzialna melatonina. Jej wydzielanie zależne jest od światła, a właściwie od jego braku i narasta w ciągu nocy, by osiągnąć szczyt ok. godz. 3 nad ranem. Zapalenie światła w nocy na kilka sekund powoduje gwałtowny, spadek poziomu melatoniny. U ludzi, u których poziom melatoniny nie jest dość wysoki zapalenie światła na krótką chwilę sprawia, że nie mogą oni potem zasnąć nawet przez parę godzin.

Melatonina to jeden z hormonów młodości, jej poziom maleje z wiekiem. Są jednak czynniki, które mogą dodatkowo wpływać na jej wydzielanie w ciągu doby. Najważniejsze jest tutaj światło dzienne. Choć melatonina wydzielana jest w ciemności to jej skuteczna produkcja zależy od dostatecznej dawki światła w ciągu dnia. Kolejne ważne czynniki to pora i rodzaj posiłków spożywanych wieczorem, temperatura otoczenia, poziom hałasu. Zbyt obfita lub ciężkostrawna i do tego późna kolacja, odbije się negatywnie nie tylko na przewodzie pokarmowym, ale przede wszystkim na jakości snu, który będzie płytszy, ponieważ wydzielanie melatoniny będzie osłabione. Kiedy temperatura otoczenia jest niska poziom melatoniny spada i trudniej jest zasnąć. Hałas, rzecz jasna, także będzie obniżał poziom melatoniny.

„Dobry” sen jest bardzo ważnym czynnikiem o działaniu przeciwstarzeniowym. Jakość snu jest też ważnym wskaźnikiem pewnych zaburzeń w organizmie, mogących przyspieszać starzenie się.


Tagi: dobry sen, sen na urodę, uroda a sen,