A A A


bezsenność, zaburzenia snuZmęczeni prozą życia, wieloma rutynowymi obowiązkami, pracą, problemami, wracamy do domu i marzymy o błogim śnie. Jednakże nie każdy będzie mógł bliżej poznać Morfeusza i jego ciemną, mroczną, całkiem przyjemną krainę snu- przeszło 20% z nas cierpi na bezsenność.

Problem zrozumie każdy, kto wiele godzin wpatrywał się w sufit bądź po raz setny liczył owce.

 

Czym jest bezsenność?

 

Ze stricte medycznego  punktu widzenia bezsennością nazywamy trudności z zasypianiem i niezależne od nas skrócenie długości snu, objawiające się obniżeniem sprawności organizmu w ciągu dnia. O bezsenności mówimy wówczas gdy problemy z zasypianiem i utrzymaniem snu trwają dłużej niż miesiąc.

Możemy wyróżnić trzy podstawowe typy bezsenności. Najczęściej występującą i tez najpoważniejszą nazywamy bezsenność chroniczną, stanowiącą 70% wszystkich przypadków zaburzeń snu. Również możemy spotkać się z bezsennością epizodyczną, utrzymującą się zazwyczaj od kilku do kilkunastu dni, oraz jej powracającą od czasu od czasu odmianą – bezsennością przerywaną. Paradoksalnie na zagrożenie bezsennością nie ma szczególnego wpływu płeć ani wiek, choć największy odsetek stanowią ludzie po 70 roku życia.

Jak spać skutecznie-by być wyspanym i zrelaksowanym? To pytanie zadaje sobie coraz więcej Polaków. Powodem są coraz częstsze zachorowania na bezsenność. Przyczyny problemów przeważnie mają źródło w niezdrowym trybie życia, który prowadzimy.

Bardzo mała aktywność fizyczna, późne posiłki, wieczorne oglądanie telewizji lub praca przed komputerem. Pomimo,iż jest to olbrzymi dyskomfort środki nasenne powinny być traktowane jako ostateczność i stosowane tylko w określonych przypadkach na zalecenie lekarza, ponieważ przy cyklicznym stosowaniu mogą być groźne dla naszego organizmu. Zazwyczaj na zaburzenia snu pomaga powrót do zdrowego trybu życia- spacer, wietrzenie sypialni, ćwiczenia fizyczne oraz miejsce, w którym śpimy, czyli sypialnia lub(rzadziej) pokój dzienny.

Sypialnia powinna stanowić swego rodzaju oazę spokoju i wypoczynku. Stosowanie się do pewnych reguł zarówno odnośnie kolorów, funkcjonalnego umeblowania czy też doboru odpowiedniego łóżka-co za tym idzie stelaża i materaca z pewnością sprawi, iż będzie to wymarzone miejsce do relaksu i regeneracji organizmu.

Planując rozmieszczenie pomieszczeń w domu, pamiętajmy, że sypialnia powinna być usytuowana w zacisznej części domu zapewniając przy tym intymną atmosferę, nie zaleca się aby sypialnia sąsiadowała z salonem. Warto również zwrócić uwagę na układ okien-wschodnie okna w sypialni są zgodne z biologicznym rytmem człowieka. Dzięki temu budzimy się ze wschodem słońca a wieczorem panuje chłód sprzyjający zasypianiu. Istotną funkcję odgrywa oświetlenie, budujące nastrój wnętrza. W sypialni powinno się znajdować jedno główne źródło światła i lampki do czytania. Również bardzo wygodne jest oświetlenie wnętrza szafy, dzięki któremu możemy przemieszczać się po pokoju nie budząc przy tym partnera.

Przejdę do meritum - mianowicie do najistotniejszego mebla znajdującego się w sypialni czyli łóżka. Łóżko i materac to zakup na długie lata dlatego też powinien być dokładnie przemyślany i dopasowany do indywidualnych potrzeb każdego z nas. Zazwyczaj jest ono umieszczone w taki sposób, że wezgłowie jest ustawiane przy najbardziej wysuniętej części ściany. Istotne jest by wokół łóżka z obydwu stron była wolna przestrzeń ok.50cm w celu komfortowego przemieszczania się. Długość łóżka powinna być dopasowana do najdłuższej osoby w nim śpiącej - zwiększona o co najmniej 20cm. Łóżko dobieramy oczywiście według subiektywnych upodobań- z wysokim szczytem lub bez, na długich lub krótkich nogach.

Zdecydowanie zalecane są łóżka i meble do sypialni z naturalnego drewna.

Zarówno drzewo bukowe, dębowe i modrzewiowe jak i wiele innych rodzajów drewna wpływają bardzo pozytywnie i kojąco na panującą atmosferę w sypialni. Co oczywiście bardzo poprawia komfort snu i powoduje, że jesteśmy wypoczęci, zrelaksowani i gotowi zmierzyć się z mniejszymi lub większymi wyzwaniami dnia codziennego.

Oczywiście nie należy zapomnieć o stelażu elastycznym lub dla nieco bardziej wymagających regulowanym pod materac. Gdyż dobre spanie to nie tylko samo łóżko. Bardzo ważny jest również odpowiedni dobór materaca. Zbyt miękki materac powoduje, iż przy każdej zmianie pozycji nasze mięśnie są nadwerężone -zbyt twardy jednak sprawia, że krew swobodnie nie przepływa w miejscach nacisku, a kręgosłup nienaturalnie zawieszony jest nad materacem. Najlepiej wypośrodkować twardość materaca. Obecnie na rynku mamy kilka rodzajów materacy. Materace kieszeniowe charakteryzują się dużą ilością sprężyn, umieszczonych w osobnej kieszonce, co powoduje, że taki materac jest komfortowy i zdrowy. Dzięki takiej konstrukcji materac uzyskuje punktową elastyczność i dopasowuje się do kształtu ciała. Materac ten jest idealny dla dwóch osób śpiących na jednym dużym materacu. Natomiast materace z pianki visco- pianki termoelastycznej, która stosowana była pierwotnie w programie kosmicznym NASA. Pianka ta reaguje na ciężar ciała-uginając się pod jego wpływem a także na temperaturę ( mięknie pod wpływem ciepła).

Dodatkową funkcją, którą posiada jest zapamiętywanie (memory foam) kształtu użytkownika jeszcze jakiś czas po opuszczeniu materaca. Najbardziej optymalnym i najkorzystniejszym rozwiązaniem są materace łączące sprężyny kieszonkowe z dodatkowym obłożeniem lateksem pianką lub lateksem. Elastyczny lateks bądź pianka zapewniają miękkość, a zarazem sprężystość na powierzchni. Konstrukcja ta zapewni anatomiczne ułożenie kręgosłupa i wysoki komfort snu, a sam będzie nam służył na długie lata. 

Wybierając materac można wykonać test sprawdzający, czy jego twardość jest dla nas optymalna. Wystarczy położyć się na plecach, wsunąć ręce pod biodra i przesunąć je w kierunku ramion. Jeśli dłonie przesuwają się zbyt lekko lub biodra i ramiona czują dyskomfort oznacza to, że materac jest zbyt twardy. O jego zbytniej twardości świadczy również fakt, jeśli podczas leżenia na boku pomiędzy materacem a brzuchem pozostaje przestrzeń. Natomiast materac jest za miękki, jeżeli obrócenie się na nim wymaga wysiłku.

 

Dobre samopoczucie to elementarna zasada dbania o nasze zdrowie. Spanie na nie komfortowym materacu w nieodpowiednim otoczeniu wyczerpuje nasz organizm prowadząc do permanentnego wyczerpania a w konsekwencji do uciążliwej bezsenności.

 


Tagi: problemy ze snem, bezsennosc, sen,