A A A


zdrowy sen, działanie snu Błogość, relaks, odpoczynek, regeneracja. To główne skojarzenia, jakie mamy ze snem. Zajmuje on jedną trzecią naszego życia, nic więc dziwnego, że przywiązujemy do niego tyle uwagi. Do czego potrzebny jest ten stan? Jak wszystkie czynności wykonywane naturalnie czy instynktownie może oznaczać tylko jedno – korzyść dla organizmu.

Granica pomiędzy snem a czuwaniem wydaje się być jasna. Sen pojawia się cyklicznie, zwykle w nocy, towarzyszy mu zniesienie stanu świadomości. Dzięki niemu organizm może prawidłowo się rozwijać i regenerować, co konieczne jest do właściwego funkcjonowania w ciągu dnia. W zależności od wieku, predyspozycji genetycznych i indywidualnego „zegara biologicznego” potrzebujemy go od 6 do 18 godzin. Badania naukowców wykazały, że człowiek pozbawiony jedzenia może normalnie funkcjonować przez trzy dni. Natomiast u osób, które przez 24 godziny nie spały występowały halucynacje, problemy z pamięcią i koncentracją. Co ważne, długotrwałe przebywanie w takim stanie może doprowadzić nawet do zgonu.

Marzenia senne

Podczas snu do głosu dochodzi podświadomość. Porządkuje ona nasze doświadczenia, przeżycia. W umyśle powstają wówczas różnego rodzaju obrazy i wrażenia zmysłowe, które nazywane są marzeniem sennym. Wszystko to odbywa się w trzech powtarzających się kilkakrotnie w ciągu nocy fazach snu. Gdy któraś z nich nie występuje lub zostanie przerwana sen jest niepełnowartościowy, nie regeneruje organizmu czyli nie spełnia swojego zadania. Na jego przebieg niekorzystnie może wpływać, częsta w dzisiejszych czasach, praca zmianowa. Organizm musi przestawić się wówczas na nocny tryb działania. Nie jest to łatwe tym bardziej, że ciało odbiera impulsy wysyłane przez otaczający świat, chociażby światło dzienne. Kolejne zmiany rozregulowują organizm; osoby pracujące w takim systemie często są notorycznie przemęczone, senne a nawet rozdrażnione.

Skąd koszmary

Uczucie lęku, obawy, oblewanie się potem. To główne odczucia jakie towarzyszą podczas śnienia koszmarów. Według niektórych potocznych przekonań objadanie się przed snem może spowodować, że przyśnią ci się cyganie. Jednak nie tylko zbyt obfity posiłek może mieć wpływ na jakość i treść naszego snu. Sposób odżywania się, wysiłek fizyczny (szybciej zaśniemy po wysiłku jednak ćwiczenia tuż przed snem mogą także pobudzać i utrudniać zaśnięcie), dźwięki, stres, zażywane medykamenty, używki – wszystkie te czynniki stosowane we właściwych proporcjach mogą pomóc lub też zaszkodzić w harmonijnym i zdrowym śnieniu.

Sen na cerę

Oprócz wewnętrznego oddziaływania na organizm i ogólną poprawę samopoczucia, sen działa także na nasz wygląd. Podkrążone oczy, podkówki pod oczami czy opuchnięte powieki to zdecydowanie objawy braku lub niedostatecznej ilości snu. Odpowiednia ilość godzin spędzonych na nocnym relaksie w łóżku niweluje widoczne efekty „dnia następnego”. Towarzyszyć nam może ból głowy czy nieprzeciętne pragnienie ale dzięki przespanej nocy, tego, co działo się dnia poprzedniego nie będzie widać na twarzy.

Na dobry sen

By sen był w pełni regenerujący i skuteczny wystarczy przestrzegać kilku prostych zasad. Samo przygotowywanie się do snu warto zacząć kilkanaście lub kilkadziesiąt minut przed położeniem się do łóżka. Korzystne dla naszego zdrowia i samopoczucia będzie wytworzenie systemu przyjemnych rytuałów na przykład odprężająca kąpiel, słuchanie relaksacyjnej muzyki czy stosowanie aromatoterapii. Wszystko to może odbywać się przy nastrojowym, lekko przyćmionym świetle lamp lub świec. Ważnym elementem jest też wygodne łóżko; dopasowanie odpowiedniego do wagi ciała materaca, wysokości poduszki i kołdry. Głęboki sen zapewni też odpowiednia ilość tlenu. Warto zatem przed położeniem się spać wywietrzyć sypialnię. Świeże powietrze zagwarantuje efektywny nocny wypoczynek.


Tagi: sen, zdrowy sen, dobry sen, dzialanie snu,