A A A


bezsenność, problemy ze snem, wagaPytanie zadane w tytule może wydać się co najmniej dziwne, jednak paradoksalnie ma ono swoje uzasadnienie i to nie byle jakie, bo naukowe. Otóż amerykańscy lekarze dowiedli, że zbyt krótki sen dodaje kilogramów. Zachęcamy do przeczytania artykułu i zastanowienia się nad tym, czy aby nasze dodatkowe kilogramy nie są skutkiem braku snu.

Krótkie spanie – na wadze przybieranie?!
Według specjalistów sen, który trwa krócej niż sześć godzin dziennie przyczynia się do wzrostu spożywania kalorii, a to oczywiście ściśle wiąże się z przybieraniem na wadze. Autorem badań, które dowodzą, że teoria ta nie jest przekłamana jest dr Virend Somers, kardiolog z Kliniki Mayo oraz współautor analizy dr Andrew D. Calvin, który zajmuje się leczeniem otyłości. Dowiódł on, że poziom hormonów leptyny i greliny, ilość spożywanego pokarmu oraz spalanie kalorii podczas aktywności fizycznej mają swoje źródło właśnie w braku snu.

Niedobór snu to powszechny problem cywilizacyjny, do którego przyznaje się niemal 30% dorosłych osób. Czas ich snu nie przekracza sześciu godzin. Analizie na potrzeby badań zostały poddane 34 osoby różnej płci, przy czym połowie z nich z sposób nienaturalny „odjęto” jedną trzecią ich normalnego snu. Żadnej z osób biorących udział w badaniu nie ograniczano ilości spożywanego jedzenia.

Śpisz mniej? Jesz więcej!
Naukowcy dowiedli, że osoby, których sen trwał o godzinę i dwadzieścia minut krócej niż grupy, która przespała minimum 6 godzin podczas całego dnia spożyli o 549 kalorii więcej. Skoro ich dzień trwał dłużej, to mogłoby się wydawać, że i w jego czasie zrobili więcej, czyli ich aktywność fizyczna była na wyższym poziomie. Otóż nic bardziej mylnego. Eksperci oświadczyli, że ich aktywność fizyczna nie zwiększyła się. Co może być powodem niedospania, zmęczenia, które nie wpływają dobrze na nasza kondycję. U osób, które spały krócej zaobserwowano podniesienie poziomu leptyny, hormonu wytwarzanego w tkance tłuszczowej, który zmniejsza apetyt. Poziom leptyny powoduje także spadek poziomu greliny, która zwiększa z kolei wydzielanie soków żołądkowych i pobudza apetyt. To właśnie naukowcy uznali za główny powód zwiększenia apetytu.

Także zadbajmy o to, aby przesypiać nakazane 6 godzin, dzięki czemu będziemy bardziej zrelaksowani, nasza aktywność fizyczna będzie wyższa, a my, jak twierdzą naukowcy, zachowamy zdrową i szczupłą sylwetkę.


Tagi: dobry sen, bezsennosc, brak snu, ,