A A A


zdrowy sen, aktywność fizycznaNa postawione w tytule pytanie można by odpowiedzieć jednym zdaniem: Oczywiście! Czy aby na pewno? W jaki sposób? Co należy robić, by spać dobrze? Zapraszam do lektury.

Recepta na sen

Już mamy małych dzieci wiedzą, że im więcej wybiega się ich pociecha, im więcej będzie miała pozytywnych wrażeń w ciągu dnia, tym szybciej zaśnie. Prawidłowość ta sprawdza się także w przypadku osób dorosłych. Coraz więcej osób cierpi z powodu bezsenności, zażywane środki nasenne działają krótko i jednorazowo. Tymczasem nawet pracowity dzień spędzony w ogródku czy podczas prac domowych może zapewnić zdrowy, spokojny sen. Każdego rodzaju ruch, nawet piętnastominutowy spacer, pozytywnie oddziałuje na organizm. Utrzymanie stanu ‘higieny snu’ zaowocuje już po dniu stosowania takich zaleceń. Systematyczne, a najlepiej stałe, ich stosowanie z pewnością zapewni (długo)trwałe efekty – poprawa kondycji i stanu psychicznego. 

Zalety

W dotlenionym mózgu wydziela się tzw. hormon szczęścia – serotonina, poprawia się krążenie krwi, podwyższa się temperatura ciała. Takie pobudzenie, pozytywne fizyczne zmęczenie może uchronić przed bezsennością, rozdrażnieniem ospałością. Zmęczona osoba zaśnie szybciej i będzie miała bardziej głęboki sen (podczas którego regeneruje się organizm i nabiera nowych sił) a przez to nie będzie budziła się w nocy. Taka prosta modyfikacja stylu życia może zdecydowanie poprawić jakość snu i tym samym samopoczucie w ciągu dnia. Podczas ćwiczeń wzmacniają się nie tylko mięśnie, układ oddechowy ale i odporność organizmu, co ważne jest zwłaszcza w okresach przedwiośnia i jesieni.

Co ciekawe, regularna aktywność fizyczna po pewnym czasie staje się swoistego rodzaju przyzwyczajeniem. Uprawnie sportu wchodzi w krew, staje się rutyną, codziennością, sposobem na stałe utrzymanie dobrego nastroju. To bardzo ważne, zwłaszcza gdy aktywni rodzice mogą dawać tym samym przykład swoim pociechom lub razem z nimi miło spędzać czas. Takie wzorce wyniesione z domu rodzinnego z pewnością zaowocują - dziecko będzie zdrowsze, bardziej rozwinięte i weselsze.

Jak być aktywnym?

Wystarczy 15-20 minut cztery razy w tytoniu. Oczywiście można i częściej jednak 4 ‘treningi’ to minimum, by osiągnąć efekty. Nie koniecznie chodzi tu o sport wyczynowy czy forsowne ćwiczenia wykonywane na siłowni, basenie, podczas aerobiku. Najlepiej wybrać coś, co sprawia radość. Spacer, taniec, jogging, bieżnię chodzenie po schodach, lesie, plaży. Dotleniać się można także podczas jazdy na rowerze, rolkach, podczas pieszego pokonywania odległości dom-praca. Ta ostatnia to doskonała metoda dla osób, które twierdzą, że nie mają czasu na systematycznie odwiedzanie fitness klubów ani inne wymagające czasu uprawiane sportu. Na początek wystarczy wysiąść przystanek wcześniej i pokonać te odległość pieszo zamiast autobusem, auto zastąpić rowerem, wyjazdy do hipermarketu zastąpić wycieczkami do osiedlowego sklepu, a zamiast windy wybrać schody. Każdy ruch jest dobry.

Ważne

Wysiłek fizyczny tuż przed snem utrudnia zaśnięcie. Pobudzony organizm będzie miał niełatwe zadanie i z pewnością nie zareaguje właściwie na zgaszenie światła i położenie się pod kołdrę. Zanim temperatura ciała i puls wrócą do normy, organizm będzie potrzebował trochę czasu. By uniknąć takich sytuacji aktywny wypoczynek należy zakończyć ok. 3-4 godzin przed planowanym zaśnięciem.


Tagi: zdrowy sen, zdrowy tryb życia,