A A A


Dobrych, spokojnych, kolorowych – takich snów życzymy sobie na dobranoc. Jednak w obecnych czasach, mamy niewiele czasu na sen, a ten, na który mamy nie jest czystym relaksem, a jedynie konieczną czynnością, aby móc następnego dnia pracować, uczyć się i wykonywać wszelkie inne czynności. To wszystko sprawia, że nie sypiamy komfortowo, a naszego snu na pewno nie możemy nazwać dobrym czy zdrowym. Należy pamiętać, że to wszystko przyczynia się do zaburzeń snu. Jednak zanim o nich poznajmy bliżej zagadnienie snu.

Sen w ujęciu fizjologicznym

Sen jest powtarzającym się cyklicznie stanem fizjologicznym. Podczas niego występuje ograniczenie aktywności i świadomości, lecz podświadomość posiada moc porozumienia się z nami za pośrednictwem np.symboli. Kluczową rolą snu jest regeneracja organizmu. Sen jest niezwykle zróżnicowanym i zmiennym procesem fizjologicznym. Przeciętny przebieg snu polega na jego zgłębianiu i spłycaniu w ok.90 minutowych cyklach. Podczas snu mamy do czynienia z dwoma zjawiskami fizjologicznymi.

Jednym z nich jest sen głęboki, spokojny w trakcie którego stopniowo spada aktywność ciała i mózgu człowieka. Drugim zjawiskiem jest sen REM, ang. Rapid Eye Movement charakteryzuje się tym, że ciało śpi a mózg zaczyna być bardzo aktywny jak w procesie czuwania. Dokładnie w tym momencie w efekcie tej aktywności powstają marzenia senne. Kiedy słodko i beztrosko śpimy nasz organizm przejawia aktywność, która bardzo mocno związana jest z zachowaniem, emocjami i wszelkimi wydarzeniami, które miały miejsce podczas dnia. Jeżeli sny staną nam się obojętne i nie będziemy chcieli w nie wnikać można powiedzieć, że pominiemy istotny element służący do poznania samych siebie i de facto marnujemy 1/3 naszego wspaniałego życia, bo właśnie tyle w przybliżeniu śpimy.

Tajemnica snów

Marzenia senne miewa niemal każdy. Jedni zapamiętują to, co im się przyśniło, inni nie. Ci, którzy pamiętają swoje sny mogą sprawdzić ich znaczenie. Tłumaczenie snu niektórym wydaje się absurdalne, ale są i tacy, którzy każdego ranka szukają wyjaśnienia tego, co im się przyśniło. Przeszukują senniki, zarówno te książkowe, jak i internetowe w celu objaśnienia snu. Jedni bardzo sugerują się tym, co przeczytają w senniku, inni czytają z czystej ciekawości. Jednak są i tacy, którzy nie praktykują sprawdzania znaczeń snów z jednej, prostej przyczyny. Po prosu nie miewają snów, a do tego faktu doprowadzają zaburzenia snu.

Jak okiełznać zaburzenia snu?

Problemy ze snem dotykają przede wszystkim osoby, które mają stresującą pracę, którą często przenoszą do domu i nie potrafią odpowiednio zrelaksować się przed snem lub tych, których czeka jakieś ważne wydarzenie – egzaminy maturalne, sesja egzaminacyjna na studiach, a nawet własny ślub. Bezsenność jest najczęściej występującym zaburzeniem snu i mówiąc szczerze ciężko sobie z nią poradzić, choć można ją załagodzić o tym jak to zrobić szczegółowo informuje poradnik. Są jednak i takie zaburzenia snu, na które nie mamy wpływu, bo o ile z bezsennością możemy walczyć, na przykład mniej pracując lub biorąc urlop to lunatykowanie, czy nyktofobię (strach przed ciemnością) należy oddać w ręce specjalistów.

Problemy ze snem to, w obecnych czasach, częsta przypadłość, której nie należy się wstydzić. Należy z nią walczyć! To na pewno przyczyni się do bardziej wydajnej pracy oraz lepszego samopoczucia.

W naszym serwisie poruszamy wszelkie kwestie związane ze snem. Podpowiadamy jak radzić sobie z bezsennością, lunatykowaniem oraz innymi zaburzeniami snu. Polecamy ośrodki, które pomagają w leczeniu problemów ze snem oraz radzimy jak spać, aby się wyspać!